Tysiące klientów banków co roku wysyła pieniądze na niewłaściwe konto bankowe. Błędy zdarzają się dość często, jeśli chodzi o wpisywanie długich numerów identyfikacyjnych takich jak numer rachunku bankowego. Czasami nadawca kwoty może popełnić błąd, przepisując numer, a innym razem błąd może być po stronie odbiorcy, który ten ciąg cyfr podawał. Co robić w sytuacji, gdy przelew zostanie wysłany na zły numer konta? Czy to oznacza utratę pieniędzy?

Błędny przelew może przytrafić się każdemu

W dzisiejszych czasach przelewanie pieniędzy z jednego konta bankowego na drugie stało się bardzo wygodne. Czy to bankowość mobilna, czy portfel elektroniczny, czy zewnętrzny system płatności online – wszystko to w dużym stopniu zmniejszyło trudności związane z transakcjami bankowymi. W normalnych okolicznościach już nie musisz odwiedzać banku, aby przelać pieniądze na czyjeś konto. Można to zrobić w kilka chwil, chociażby za pomocą smartfona.

Ale ponieważ technologia ułatwiła korzystanie z usług bankowych, pojawiły się również pewne trudności. Na przykład, jeśli przypadkowo przelałeś pieniądze na czyjeś konto, co wtedy zrobisz? Jak odzyskasz te pieniądze? Ten błąd musiał lub dopiero może Ci się kiedyś przydarzyć, więc warto wiedzieć jak w takiej sytuacji postępować.

Przelew na zły numer konta – jak anulowanie wyglądało kiedyś?

Jeszcze nie tak dawno, bo do 2018 roku odzyskanie pieniędzy przelanych na zły numer konta bankowego nie było takie proste. Banki powoływały się na obowiązujące je tajemnicę i odmawiały przekazania danych osoby, która przez przypadek otrzymała środki, jakich dostać nie powinna. W konsekwencji cała procedura anulowania błędnego przelewu była trudna i często wiązała się z utratą jego wartość dla roztargnionego płatnika.

Oczywiście takie sprawy nie były zamiatane pod dywan i beneficjent omyłkowej transakcji był powiadamiany przez bank, że wszedł w posiadanie nieswoich pieniędzy, za co grozi mu odpowiedzialność cywilna z uwagi na bezpodstawne wzbogacenie. Jeśli jednak odbiorca odmawiał współpracy z bankiem, pozostawała jedynie droga pogodzenia się z utratą pieniędzy, ponieważ instytucja finansowa nie mogła zdradzić danych adresata, by nadawca mógł dochodzić się swoich praw na drodze sądowej.

Jak odzyskać pieniądze z przelewu? – aktualne podejście krok po kroku

Nowelizacja ustawy o usługach płatniczych w 2018 r. pozwoliła na ułatwienie odzyskania środków, kiedy wyślesz błędny przelew. Zwrot pieniędzy w zasadzie odbywa się od zawiadomienia swojego banku.

Krok 1. Gdy tylko dowiesz się, że przypadkowo przelałeś pieniądze na czyjeś konto, natychmiast poinformuj o tym swój bank. Zadzwoń do obsługi klienta, udaj się do placówki bankowej lub skontaktuj się przez system bankowości elektronicznej i wyjaśnij wszystko. Podaj również datę i godzinę transakcji oraz numer konta, na które pieniądze zostały przez pomyłkę przelane.

Krok 2. Jeżeli przelew zleciłeś w systemie Elixir i pieniądze jeszcze nie zostały przekazane do adresata, wówczas instytucja bankowa zatrzyma jego realizację. Jeśli natomiast zlecony przelew był usługą ekspresową lub odbiorca korzysta z usług takiego samego banku i kwota trafiła już na jego konto, rozpoczniesz dalsze postępowanie.

Krok 3. W przypadku, gdy pieniądze dotarły już na zły numer konta, powiadom o tym bank, który ma 3 dni na kontakt z adresatem nieswojego przelewu.

Krok 4. Najpierw sprawa jest załatwiana polubownie, co oznacza, że jeśli odbiorca zdecyduje się oddać pieniądze, ich zwrot nastąpi na specjalne konto techniczne banku, które pozwala na zachowanie anonimowości. Na oddanie środków ma 30 dni od momentu zawiadomienia.

Krok 5. Gdy tylko bank otrzyma pieniądze od adresata błędnego przelewu, prześle je na Twoje konto.

Krok 6. Jeżeli odbiorca odmówi zwrotu środków lub zlekceważy wezwanie do ich oddania w ciągu 30 dni, bank może przekazać Ci jego dane, by można było dochodzić swoich praw na drodze sądowej.

Przelew pieniężny na zły numer konta

Jak cofnąć przelew na konto, które nie istnieje?

W zasadzie przelew na nieistniejące konto jest „najlepszą” pomyłką, jaka może Ci się w tej kwestii przydarzyć. Otóż skutki takiej omyłkowej transakcji są dla Ciebie najłagodniejsze, ponieważ przy wpisaniu błędnego ciągu cyfr i tym samym stworzeniu numeru bankowego, który nie istnieje, system bankowości elektronicznej po prostu odmawia wykonania transakcji.

Tak się dzieje dzięki określonej budowie numeru rachunku. Suma kontrolna 26 cyfr (w standardzie IBAN) nie jest przypadkowa, więc nie ma mowy o dopuszczeniu do przesłania pieniędzy na konto, które nigdy nie było w użyciu.

Co zrobić z przelewem na nieaktualny numer konta?

Zdarzają się też takie pomyłki, w których dochodzi do zapłaty na nieaktualny numer konta. Czy to oddanie zaległej pożyczki, czy zapłata za telefon, czy inny powód – czasami z tzw. automatu możesz wpisać znany Ci numer odbiorcy lub wybrać go z zapisanych w książce adresowej. Tymczasem okazuje się, że numer konta adresata w międzyczasie uległ zmianie, o czym Cię nie powiadomił lub to zrobił, ale Tobie ta informacja umknęła. Co wtedy?

Tutaj też możesz zachować spokój, ponieważ zamknięte numery rachunków nie przechodzą do puli ponownego wykorzystania. Oznacza to, że nikt inny nie może posługiwać się takim samym ciągiem cyfr numeru konta. Jeżeli rachunek został zamknięty, to tak się stało i nikt inny nie może się nim posługiwać.

W związku z tym, gdy zlecisz przelanie pieniędzy na nieaktualne konto i od razu się w tym zorientujesz, musisz niezwłocznie powiadomić o tej sytuacji bank i wycofać polecenie przelewu. Jeżeli przelew już wyszedł, musisz odczekać swoje tzn. do 4 dni roboczych na zwrot środków z banku.

Jeśli zlecasz przelew w easysend.pl zawsze możesz liczyć na pomoc konsultantów, którzy pomogą Ci również w sytuacji zlecenia błędnego przelewu. Nie wahaj się zadzwonić i poprosić o pomoc!

Jak zapobiegać błędnym przelewom?

Za roztargnienie można słono zapłacić, dlatego zawsze wykonuj przelewy w spokoju i pełnym skupieniu. Lepiej trzy raz sprawdź poprawność wpisanych danych, niż ścigaj się z czasem. Warto wpisywać numer rachunku bankowego czwórkami.

Pamiętaj też, aby dokładnie sprawdzać dane odbiorcy i nie ignorować np. treści wiadomości z kodem potwierdzającym transakcję. Ważne jest także dokładne opisanie tytułu przelewu, by w razie pomyłki łatwiej dochodzić swoich praw w sądzie.